Skip to content
Foto van man in magazijn

Optimaliseer eindejaarsverkopen door inzet nieuwe e-commerceregels

Gepubliceerd op: 24 november 2021
Type publicatie Kennisartikel
De dagen worden donkerder en de feestdagen komen in zicht. De tijd van samen zijn en gezelligheid breekt aan. Daar horen ook mooie cadeautjes bij. Ieder jaar krijgt de e-commercesector weer een boost door de verschillende feestdagen aan het eind van het jaar. De webshopverkopen nemen dan ook ieder jaar (flink) toe tussen Black Friday en de Kerst. Mede door de coronabeperkingen breken de webshopverkopen ook dit jaar mogelijk weer records.

De nieuwe e-commerceregels die per 1 juli 2021 zijn ingevoerd geven mogelijkheden om de webshopverkopen te uit te breiden en te optimaliseren. In dit artikel blikken we terug op de nieuwe regelgeving en voorzien wij u van handvatten om uw eindejaarsverkopen te optimaliseren.

E-commerce: de stand van zaken

Met de invoering van de nieuwe btw-regelgeving voor online verkopen aan consumenten, is ook de One Stop Shop (OSS) ingevoerd. Middels de OSS kunnen alle EU-afstandsverkopen in een speciale aangifte worden gerapporteerd. Voor webshops en partijen die aan consumenten in de EU verkopen, scheelt dit in de administratieve lasten, omdat men zich niet meer in ieder EU-land van aankomst van de goederen hoeft te registreren voor de btw. Zaak is uiteraard wel om deze nieuwe regelgeving op een juiste wijze te implementeren.

Inmiddels is het derde kwartaal van 2021 afgesloten en zijn de eerste OSS-aangiftes ingediend. Het is dan ook een mooi moment om de balans op te maken. Het indienen van de OSS-aangifte gaat relatief eenvoudig. Ondernemers kunnen per EU-land de verschuldigde btw en het tarief dat van toepassing is invullen. Vervolgens wordt de totaal omzet en verschuldigde btw automatisch berekend. Vlak voor het indienen is er een totaaloverzicht beschikbaar welke vergeleken kan worden met de administratie.

Op dit moment dient de OSS aangifte nog wel handmatig te worden ingediend via de website van de Belastingdienst. Softwareleveranciers hebben de benodigde informatie (te) laat ontvangen waardoor de softwareoplossingen nog niet zijn aangesloten op die van de Belastingdienst.

Let erop dat bedrijven die gevestigd zijn in Nederland eHerkenning nodig hebben om in te loggen op de website van de Belastingdienst en dus ook om een OSS-aangifte in te dienen.  

Optimalisatiemogelijkheden  

Het verkopen van goederen via een webshop biedt vele mogelijkheden. Eén daarvan is dat de omvang van de activiteiten vrij eenvoudig kan worden opgeschaald naar alle EU-landen. Het merk en de supply chain staan al, waardoor het alleen een kwestie van (extra) afnemers is om meer omzet te genereren. Door de OSS is het gemakkelijk om binnen de gehele EU goederen aan consumenten te verkopen zonder ingrijpende additionele verplichtingen.

Het is daarbij wel van belang dat de OSS tijdig en op een juiste wijze is ingericht en dat tijdens het verkopen van goederen het juiste btw-tarief gehanteerd wordt (het btw-tarief verschilt namelijk binnen de EU).

Verkopen aan consumenten in niet-EU-landen

Als u goederen verkoopt aan consumenten in niet-EU-landen kunt u te maken krijgen met specifieke lokale btw-regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan verkopen aan consumenten in het Verenigd Koninkrijk. In deze informatiesessie vindt u hier meer informatie over.

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief