Waarom u nu aan de slag moet met ESG

ESG Baker Tilly

Het succes van uw organisatie wordt in de huidige tijd niet meer alleen gedreven door winst, maar ook door de positieve impact die uw organisatie heeft op maatschappij en milieu. Uw stakeholders wegen factoren als energieverbruik, uw impact op het klimaat, de gezondheid en veiligheid van uw medewerkers en goed ondernemingsbestuur steeds meer mee in de beoordeling van de mate waarin een bedrijf succesvol is.

ESG staat voor het zoeken naar een evenwicht tussen de financiële resultaten, transparantie, sociale belangen en het milieu zonder de balans hier tussen te verliezen. Die balans leidt tot betere resultaten voor zowel het bedrijf als de samenleving.

Waarde creëren

ESG gaat over waarde creëren voor uzelf en voor uw stakeholders zoals, werknemers, klanten, leveranciers, de maatschappij en het milieu. Een op maat gemaakte, goed doordachte en uitgevoerde ESG strategie helpt u uw duurzaamheidsdoelen te bereiken. Met oog en hart voor de wereld om u heen creëert u een positieve impact.

Het hebben van een ESG strategie is het startpunt om een duurzamere onderneming op te bouwen en daarmee te werken aan een boost van het vertrouwen van uw stakeholders.

Een ESG-strategie bestaat uit drie onderdelen:

  • Milieucriteria (Environment): Wat is de impact van uw organisatie op het milieu en hoe gaat u hier mee om? Denk aan: broeikasgassen, ontbossing, klimaatverandering en afval.

  • Sociale criteria (Social): Hoe gaat uw onderneming om met mensen? Belangrijke thema’s hierbij zijn diversiteit, inclusiviteit, werkomstandigheden, gezondheid en veiligheid.

  • Bestuurscriteria (Governance): Hoe wordt uw bedrijf bestuurd? Hier wordt gekeken naar onderwerpen als beloningsbeleid, wat doet u als organisatie om corruptie tegen te gaan en heeft u een transparant en maatschappelijk verantwoord belastingbeleid?

Meer weten? Ik help u graag!

Heeft u vragen over ESG binnen uw onderneming? Wilt u weten hoe ik u hierbij kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met mij op.