Skip to content
Gepubliceerd op: 14 oktober 2019
Type publicatie Kennisartikel
Bij een doe-het-zelfovername proberen eigenaren zelf hun bedrijf te verkopen zonder de hulp van een financieel verkoopadviseur en andere dealprofessionals. De eigenaar meent het verkoopproces volledig zelf te kunnen doorlopen. Tot hij wordt benaderd door een potentiële koper en er aan de andere kant van de tafel ineens een team van corporate finance-, accounting-, fiscale en juridische adviseurs zit. Helaas eindigt een groot aantal van deze één-op-één onderhandelingen – waarbij eigenaren onterecht denken tijd en geld te besparen aan een adviseur– zonder een transactie, wat vaak resulteert in een gefrustreerde en ontmoedigde verkoper. Dat kan anders!

Waarom doe-het-zelfovernames vaak mislukken

Er is een aantal redenen aan te wijzen voor het mogelijk niet-slagen van een zelfstandig overname traject:

  • De eigenaar heeft een slechte onderhandelingspositie, met een enkele koper die zich ervan bewust is dat er geen concurrerende biedingen zijn.

  • De koper heeft een kennisvoorsprong, waardoor (het gevoel van) manipulatie van transactiewaarde en -voorwaarden ontstaat.

  • Onvoldoende voorbereiding en te weinig slagkracht bij de eigenaar om een goede informatievoorziening in te richten, leidend tot issues en (verkeerde) bevindingen die het due diligence proces vertragen.

  • Transactieprocesmoeheid, doordat de eigenaar moet balanceren tussen het managen van een verkoopproces en het runnen van de business.

De sleutel tot succes

Om aan het eind van de rit niet uitgeblust en gedesillusioneerd thuis te komen, doet u er als ondernemer goed aan om voorbereid aan de start te verschijnen. Ook wanneer een geïnteresseerde koper zich onverwacht vroeg meldt, is het belangrijk om de tijd te nemen. Schakel eerst met een adviseur om de communicatie- en onderhandelingsstrategie af te stemmen. Er is een aantal zaken waar u rekening mee kunt houden aan het begin van een dergelijk proces:

  • Schakel een verkoopadviesteam in, bestaande uit corporate finance-, accounting-, fiscale en juridische professionals. Op die manier haalt u de kennis in huis die nodig is om de ‘juiste’ prijs te krijgen.

  • Werk samen met uw adviseurs voor het bepalen van een indicatie van de ondernemingswaarde (en de verkoopprijs), de aandelenwaarde voor en na belastingen (de netto opbrengst voor verkoper) en de belangrijkste gewenste transactievoorwaarden. Door dit vooraf goed in kaart te brengen, staat u gedurende de onderhandelingen sterker.

  • Breng de voor- en nadelen in kaart van een verkoopproces en denk na over een aantal mogelijke strategische en financiële kopers.

  • Voer een verkoopproces uit met meerdere bieders waarbij de focus ligt op:

    • maximalisatie van de waarde

    • optimalisatie van de transactievoorwaarden en dealstructuur

    • minimalisatie van het transactierisico.

Profijt van corporate finance adviseur

Als u als verkopende partij een corporate finance adviseur inschakelt, zorgt hij/zij voor een gecontroleerd en tijdsefficiënt verkoopproces. Daarbij valt te denken aan:

  • Ontwikkelen van uitgebreide verkoopdocumentatie, zoals een teaser, geheimhoudingsovereenkomst, vertrouwelijk informatiememorandum en managementpresentatie.

  • Contact leggen met strategische en financiële kopers, distribueren van verkoopdocumentatie en verzamelen en doorlichten van indicaties van interesse.

  • Voorbereiden van het managementteam op meetings met potentiële kopers en coördineren van het due diligenceproces en de dataroom voor transactieadviseurs van zowel koper als verkoper.

  • Assisteren van de verkoper gedurende de onderhandelingen van transactiedocumentatie met de juridisch adviseur van de koper.

Kortom: laat u door een corporate finance adviseur begeleiden in het verkoopproces. U zult zien, dat u additionele ondernemingswaarde en een hogere transactiewaarde realiseert, die de advieskosten ruim overstijgen.

Overweegt u de verkoop van uw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking of kijk eens bij onze referenties.

Maak direct een afspraak

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief