De wereld in balans: Global Centre on Adaptation
Een ontmoeting met Patrick Verkooijen in het drijvende kantoor van GCA in Rotterdam is een belevenis op zich. In zijn kantoor in het innovatieve gebouw, dat een levend voorbeeld is van klimaatadaptatie, versterkt hij met enthousiaste handgebaren zijn verhaal als we hem vragen over het doel van zijn organisatie. Zijn levendige manier van praten laat zijn passie zien voor het aanpakken van een van de grootste uitdagingen van onze tijd.
De organisatie
Het Global Centre on Adaptation (GCA) werd in 2018 opgericht met als doel klimaatadaptatie hoger op de mondiale agenda te zetten. GCA is actief in het complexe internationale speelveld van klimaatverandering, politieke belangen en economische uitdagingen en bepleit vooral het economische argument voor adaptatie: investeringen in klimaatbestendigheid leveren daadwerkelijk meetbare resultaten op.
GCA startte met maar één medewerker, oprichter en CEO Patrick Verkooijen, en één bestuurslid, voormalig VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon, maar is sindsdien uitgegroeid tot een toonaangevende internationale organisatie. Hun doel is om de aanpak van klimaatadaptatie op zowel internationaal als lokaal niveau te versnellen. Het team van gedreven professionals van over de hele wereld speelt een belangrijke rol als experts op het gebied van adaptatie voor grote infrastructuurprojecten. Met kantoren overal ter wereld werkt GCA samen met organisaties zoals de Wereldbank en Afrikaanse leiders om klimaatadaptatie te versnellen, vooral in Afrika.
De uitdaging
Na een aantal jaar van groei en ontwikkeling stond GCA voor een aantal strategische uitdagingen. Er was behoefte aan een frisse, externe blik en advies. Niet omdat het niet goed ging, maar omdat ze graag wilden weten hoe ze hun manier van werken verder konden verbeteren. Ten eerste was de organisatie op zoek naar een balans tussen flexibiliteit in het reageren op veranderende mondiale agenda's en het behouden van de strategische focus. De interne processen voor projectinvesteringen waren nog volop in ontwikkeling en moesten verder worden geprofessionaliseerd. Als groeiende organisatie moest GCA bepalen welke structuur het beste paste bij hun doelstellingen en diensten. En omdat GCA bestaat uit experts vanuit de hele wereld, moest de organisatie effectief een diverse organisatiecultuur integreren.
GCA had behoefte aan een onafhankelijke, organisatiebrede evaluatie die zowel strategische als operationele aanbevelingen zou opleveren om de volgende ontwikkelingsfase vol vertrouwen in te gaan. Als atypische organisatie die werkzaam is in een voortdurend veranderende context, waren ze op zoek naar een partner die flexibel genoeg was om de specifieke behoeften te beoordelen. En die op strategisch, operationeel en programmatisch niveau advies kon geven. “Het is heel belangrijk om een evaluatie en onafhankelijke beoordeling te krijgen die goed aansluit bij wat we doen”, legt Patrick uit, vooroverleunend in zijn stoel. “En ik wil dus niet alleen horen waar we goed in zijn. Ik wil juist weten wat we béter kunnen doen. En het liefst ook hoe.”
De aanpak van Baker Tilly: expertise die écht een verschil maakt
Voor deze opdracht koos GCA bewust voor Baker Tilly Advisory, in plaats van een van de grotere consultancies waarmee ze eerder hadden gewerkt. “We hebben bewust voor Baker Tily gekozen. We hadden behoefte aan een onafhankelijk adviesbureau dat zou zeggen waar het op stond, en niet zou vertellen wat ze dáchten dat ik wilde horen”, zegt Patrick, met zijn handen elk punt krachtig benadrukkend.
De consultants van Baker Tilly gingen aan de slag met een brede aanpak op verschillende niveaus van de organisatie. Ze voerden diepgaande gesprekken met medewerkers uit alle lagen van de organisatie, met specifieke aandacht voor culturele diversiteit. Zo konden ze nuances goed begrijpen, zowel strategische als operationele kwesties onderzoeken en hun aanbevelingen zo concreet mogelijk formuleren, zodat GCA ze direct kon implementeren.
Deze aanpak is volledig in lijn met de manier waarop Baker Tilly zich inzet om de doelen en uitdagingen van klanten echt te snappen. “Wat ik vooral indrukwekkend vond, was dat ze goed luisterden en nuances konden zien. Die culturele gevoeligheid in de omgang met ons diverse, internationale team, en dat ze er dan toch in slaagden om de belangrijkste inzichten naar boven te krijgen, het was echt een succes”, vertelt Patrick tevreden.
Wat Baker Tilly onderscheidt van andere adviesbureaus is hun heldere aanpak. Ze geven heel duidelijk aan: ‘Dit doen jullie goed, want 1, 2, 3 en 4. En dit kan beter met 1, 2, 3 en 4.’ Dat gaf ons de juiste handvaten om mee aan de slag te gaan. – Patrick Verkooijen, CEO Global Centre on Adaptation
Het resultaat: beslissingen van vandaag als basis voor morgen
Het rapport van Baker Tilly leverde concrete verbeterpunten op voor GCA. Na ontvangst ervan heeft GCA bijvoorbeeld een aantal afdelingen anders georganiseerd om effectiever te kunnen functioneren. Ook de processen rondom de projectinvesteringen werden aangescherpt op basis van de aanbevelingen. “We hebben het advies direct in praktijk gebracht. Het betekende echt een structurele verandering in onze organisatie”, concludeert Patrick.
Het advies gaf GCA de stabiliteit en richting die het nodig had voor de volgende fase in de ontwikkeling. De concrete, expliciete aard van de aanbevelingen gaf GCA stevige handvaten om ze direct te implementeren. De review wordt nu beschouwd als een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van GCA, en in de toekomst kunnen soortgelijke evaluaties worden uitgevoerd om de voortgang te meten.
De toegevoegde waarde van Baker Tilly: klantgerichtheid en kwaliteit
Op de vraag wat hij het meest waardeert aan de samenwerking met Baker Tilly, is Patrick heel duidelijk.
In tegenstelling tot andere consultants toonde het team van Baker Tilly hun toewijding aan kwaliteit door zowel naar strategische als operationele aspecten te kijken. Dat is uniek. De meeste adviesbureaus zijn ófwel alleen strategisch, ófwel alleen operationeel. Maar omdat we als startende organisatie op verschillende niveaus actief zijn, is het erg belangrijk om een beoordeling te krijgen die de samenhang tussen deze niveaus meeneemt.
De cultureel diverse organisatie vereiste ook een specifieke aanpak. “Baker Tilly wist hoe ze met onze diverse, internationale aard moesten omgaan en toonden hun lokale betrokkenheid en commercieel inzicht. Dat ze die culturele diversiteit goed wisten te managen en tegelijkertijd de nuances wisten te onderscheiden, bewijst de expertise van het team.”
Ten slotte waardeerde GCA het dat ze met ervaren consultants werkten in plaats van met junior medewerkers. “Bij een groter, log consultancybureau krijg je niet de senioriteit die je nodig hebt; vaak krijg je de meest junior medewerkers toegewezen.”
Duurzame waardecreatie
Aan het einde van ons gesprek geeft Patrick nog een aantal belangrijke tips voor andere bedrijven die overwegen om een strategische review te laten uitvoeren: “Het is heel belangrijk om goed te bepalen wát je precies wilt weten. Daarnaast is het goed om duidelijk te zijn over de grenzen van de review: hoe ver wil je gaan? En: doe het alleen als je echt behoefte hebt aan goed advies. Doe het vooral niet omdat je het van je lijstje moet afstrepen voor een raad van bestuur of sponsor.”
Ten slotte benadrukt Patrick nog dat een intrinsieke motivatie om jouw organisatie te versterken essentieel is om maximaal voordeel te halen uit een evaluatie zoals Baker Tilly die voor GCA heeft uitgevoerd. En deze focus op duurzame waardecreatie weerspiegelt mooi de filosofie van GCA: iets te bouwen dat blijft.