Skip to content

Eetgemak Groep serveert een sterke HR-strategie met hulp van Baker Tilly

Gepubliceerd op: 11 juni 2025
Type publicatie Klantverhalen
Gerelateerde onderwerpen

Van lokale groentewinkel naar een landelijke speler in maaltijdvoorzieningen voor de zorg: Eetgemak Groep heeft in bijna twintig jaar een indrukwekkende groei doorgemaakt. Met de komst van nieuwe labels en een forse personeelsgroei werd het tijd om ook op HR-gebied meer structuur aan te brengen. 

“We zijn een pragmatische organisatie, maar soms loop je tegen je eigen jeugdige groeistappen aan”, vertelt Daniël Wolffensperger, HR-directeur bij Eetgemak Groep. “En toen kwam Baker Tilly op ons pad.” 

Daniël en de Eetgemak Groep 

Na zijn studie aan de hotelschool in Maastricht en jarenlange ervaring in de cateringwereld, rolde Daniël (45) als vanzelf de HR in. “Als leidinggevende was ik eigenlijk altijd ook een soort HR-adviseur. Ik wist altijd wat er speelde en stond tussen medewerkers en management in. Die kant wilde ik verder ontwikkelen.” Sinds 2019 is hij HR-directeur bij de Eetgemak Groep. “Ik hou ervan om voor mensen te zorgen. Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat mensen nodig hebben om hun werk goed te doen.” 

Die zorgmentaliteit past niet alleen bij Daniël persoonlijk, maar sluit ook naadloos aan bij het DNA van de Eetgemak Groep: een organisatie die zich volledig richt op het leveren van gezonde, verse maaltijden en gastvrijheid aan zorgorganisaties. Hun eindklanten zijn bijvoorbeeld patiënten in ziekenhuizen of zorginstellingen en thuiswonenden die niet meer zelfstandig kunnen koken of boodschappen kunnen doen. 

De Eetgemak Groep in een notendop 

Wat begon als een groentewinkel in Wassenaar groeide sinds 2006 uit tot een organisatie met meerdere labels en drie werkmaatschappijen. In de productiekeuken Eetgemak in Katwijk worden dagelijks 40.000 maaltijden bereid. De gastvrijheidstak FoodforCare levert deze maaltijden aan de consument, hier werken bijvoorbeeld voedingsassistenten die precies weten welk eten past bij het voorgeschreven dieet van een patiënt. Daarnaast levert TotaalVERS een totaalpakket van versproducten en boodschappen aan zorginstellingen. “Wij bieden een totaalpakket aan de zorg in de breedste zin van het woord. Dat vraagt toewijding en efficiëntie van onze mensen én van onze interne organisatie.” 

Met zo’n 800 vaste medewerkers en een flexibele schil komt er veel kijken bij HR. “Onze medewerkers staan grotendeels op de werkvloer, in uitvoerende functies. Dus de vraag is steeds: hoe zorgen wij als serviceafdeling dat zij hun werk goed kunnen doen? En hoe zorgen we dat zij de juiste informatie van ons krijgen?” 

Groeien zonder grip te verliezen 

De snelle groei van de Eetgemak Groep zorgde voor complexe HR-uitdagingen. “We zijn aan het bouwen. Maar we merkten dat processen en structuren achterliepen op onze ambitie.” En toen kwam Baker Tilly op hun pad. “Palmyra Fambach benaderde ons proactief. Met haar open vragen zette ze ons aan het denken: wat voor organisatie willen we eigenlijk zijn? En waar willen we naartoe?” 

Wat volgde was een intensieve samenwerking met Employment Advisory, waarin niet alleen de strategische koers werd besproken, maar ook praktische stappen zijn gezet. Het HR Effectiviteitsonderzoek van Baker Tilly helpt daarbij; een uitgebreide beoordeling van alle HR-praktijken, beleid en procedures om de effectiviteit van HR in een organisatie te meten. Van recruitment, beloning en administratie tot cultuur en communicatie. “Dat onderzoek hield ons een spiegel voor. Wat doen we goed? Wat moet beter? En waar kunnen we als eerste mee aan de slag? In een klein halfjaar kregen we allerlei waardevolle inzichten voorgeschoteld.” 

De quick wins 

Het HR Effectiviteitsonderzoek bracht het laaghangende fruit snel in kaart. De Eetgemak Groep schafte een nieuw ATS-systeem (een CRM-systeem voor recruiters) aan, verbeterde de werkenbij-pagina en automatiseerde een aantal processen. “Dat creëert lucht. En tijd voor de échte gesprekken met medewerkers.” Niet alleen het resultaat, maar ook het proces zelf was waardevol. “De gesprekken met Baker Tilly en met elkaar waren minstens zo belangrijk als het eindrapport. Het gaf mooie inzichten in onze wensen en denkwijzen. Soms moet het een beetje schuren voordat het gaat glanzen. En precies dat hadden we nodig.” 

In een klein halfjaar kregen we waardevolle inzichten voorgeschoteld. – Daniël Wolffensperger, HR-directeur bij Eetgemak Groep 

Het vervolg 

Nu werkt de Eetgemak Groep aan de volgende stappen: communicatie verbeteren, werkprocessen verder stroomlijnen en leidinggevenden versterken in hun rol. “We zijn nog niet klaar, maar we hebben nu wel een basis om verder te bouwen. En gelukkig gaat Palmyra ons daarbij helpen. De eerstvolgende HR-strategiesessie staat al gepland.” Een mooi vervolg van dit mooie proces bij de Eetgemak Groep. 

Aan andere bedrijven die razendsnel groeien – of aan bedrijven met andere personeelsproblematiek – heeft Daniël één advies: “Sta open voor hulp van buitenaf. Laat je die spiegel voorhouden. Het brengt frisse inzichten en helpt je écht verder.” 

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief