Skip to content
Gepubliceerd op: 01 november 2021
Type publicatie Blog
Buienradar vertelt ons hoeveel regen we over een paar minuten kunnen verwachten, Twitter en Snapchat verspreiden het laatste nieuws in no-time wereldwijd en op Instagram volgen we ‘live’ alle belevenissen van familie en vrienden. Continue beschikbaarheid van data is in het huidige straatbeeld heel normaal. ‘Always on’ is tegenwoordig ‘business as usual’. Maar hoe zit dat met de data van uw onderneming? Is deze altijd beschikbaar? En hoe waarborgt u dit?

Ook in organisaties wordt het ‘always on’ principe meer en meer gemeengoed. De beschikbaarheid van data en applicaties wordt steeds belangrijker. Downtime van applicaties leiden tot verloren inkomsten omdat uw medewerkers hun werk niet kunnen doen of dat machines stil liggen. Bovendien loopt u het risico dat belangrijke data verloren gaat. Uiteraard hebben wij tips voor u hoe u de beschikbaarheid van uw data en systemen zo goed mogelijk kunt waarborgen, maar eerst geven wij u nog iets ter overweging mee.

> Lees meer: Welke 5 redenen houden u tegen om data voor u te laten werken?

Want zeker ten aanzien van data is de grote vraag is of u ‘always on’ moet zijn. Of anders gezegd: moet uw managementinformatie altijd realtime beschikbaar zijn. We zien veel organisaties die meer op data willen sturen en vervolgens denken dat alle data 24/7 beschikbaar moet zijn. Dat je op elk gewenst moment op een dashboard moet kunnen zien hoe de organisatie ervoor staat. Uiteraard zijn er KPI’s die van belang zijn om snel inzichtelijk te hebben, maar voor veel stuurinformatie is het prima als die informatie dagelijks, wekelijks of maandelijks beschikbaar komt.

Keuzes maken: waar wilt u op sturen?

U kunt zichzelf enorme investeringen in dure applicaties besparen als u als datagedreven organisatie niet persé 24/7 alle KPI’s beschikbaar wilt hebben. Als u vooraf goed weet aan welke knoppen u wilt kunnen draaien, dan weet u ook in welke mate die data beschikbaar moet zijn en kunt u de juiste keuzes maken in de aanschaf van applicaties die u daarin ondersteunen.

Maak duidelijke afspraken over het oplossen van storingen

Terug naar het voorkomen van downtime van applicaties en het niet beschikbaar hebben van data. Daar waar het storingen betreft, adviseren wij u om met uw IT-leveranciers duidelijke afspraken te maken over de service bij storingen. Gaat het om applicaties die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering, zorg er dan voor dat u in de Service Level Agreement zwart op wit heeft staan in hoeveel tijd een storing verholpen moet zijn. Het lijkt misschien een open deur, maar in veel gevallen zijn er geen concrete afspraken over het oplossen van storingen. Als zo’n storing grote delen van uw bedrijfsvoering platlegt, dan wilt u dit natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.

Voldoende beschermd tegen cybercrime?

Er is nog een ander groot risico dat de beschikbaarheid van data en applicaties kan verstoren: cybercrime. Want als u van mening bent, dat data binnen uw organisatie gemakkelijk en continu beschikbaar moet zijn, dan moet u ook nadenken over de beveiliging van data en applicaties. Zijn uw systemen voldoende weerbaar tegen dataverlies? Is uw dataopslag bijvoorbeeld voldoende beschermd tegen diefstal of gijzeling? Onderschat daarin ook niet de rol van de medewerkers. Herkennen zij eventuele digitale gevaren? Hoe bewust zijn zij zich van bepaalde risico’s? Hoe meer u aandacht besteed aan informatiebeveiliging en privacy en medewerkers voorlicht over mogelijke bedreigingen, des te groter is de kans dat de data waarop u stuurt ook beschikbaar is als het echt nodig is.

Onderbuik onderbouwen met data

Zorgen voor betrouwbare data waarop u strategische keuzes maakt, is een complex proces. Het gaat niet alleen over beschikbaarheid van data. U moet bepalen op welke data u wilt sturen en borgen dat u kunt bouwen op juiste en volledige data. Toch is een datagedreven aanpak dé manier om goed onderbouwde keuzes te maken en niet langer alleen op uw onderbuikgevoel hoeft af te gaan.

Ook de ambitie om een datagedreven organisatie te worden?

Of zit u midden in die transitie, maar loopt u vast op zaken als beschikbaarheid en betrouwbaarheid van data? Neem dan contact op met mij of één van onze dataspecialisten bij Baker Tilly.

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief