Skip to content
Gepubliceerd op: 16 september 2020
Type publicatie Kennisartikel
In ons overzicht met belangrijke maatregelen voorgesteld op Prinsjesdag 2020 mogen de maatregelen voor de auto niet ontbreken. Lees meer over de verlenging van het verlaagde energiebelastingtarief voor laadpalen, de lagere bijtelling voor elektrische auto’s met zonnepanelen en de aanscherping van de CO2-grenzen in de Wet BPM.

Vragen? Neem contact met ons op!

Wij begrijpen dat de informatie over de nieuwe maatregelen niet direct inzicht geven in consequenties voor u of uw organisatie. Wilt u daar meer over weten? Of heeft u vragen over de maatregelen? Neem dan contact op met uw belastingadviseur bij Baker Tilly of bel naar een van onze vestigingen bij u in de buurt.

Onderwerpen Auto:

  • Het verlengen van het verlaagd energiebelastingtarief voor laadpalen

  • Lagere bijstelling voor elektrische auto met zonnepanelen

  • Belastingen van personenauto's en motorrijwielen (BPM) 

  • Aanscherpen CO2-grenzen en tarief dieseltoeslag

Het verlengen van het verlaagd energiebelastingtarief voor laadpalen

Er geldt een verlaagd tarief in de energiebelasting voor elektriciteit geleverd aan oplaadpalen voor elektrische voertuigen. Dit verlaagd tarief zou gelden tot het einde van het jaar 2020, maar zal worden verlengd tot en met het jaar 2022. Uit onderzoek is gebleken dat het beter zou zijn om de maatregel nader te nuanceren, omdat de korting het meeste effect heeft bij laadpalen die al voldoende renderen. Op korte termijn zal die nuance niet kunnen worden toegepast, zodat de bestaande regeling twee jaar wordt verlengd.

Lagere bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen

Voor het jaar 2021 bedraagt de korting op de bijtelling voor een reguliere elektrische auto 10% van de cataloguswaarde met een maximum korting van € 4.000. Voor een waterstofauto en een zonnecelauto bedraagt de korting 10% van de cataloguswaarde.

Belastingen van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)

Het tijdstip waarop de BPM is verschuldigd wordt vervroegd van het tijdstip van de tenaamstelling in het kentekenregister naar het inschrijvingstijdstip in het kentekenregister. Verder wordt bij gebruikte motorrijtuigen (m.n. van belang bij import) het afschrijvingspercentage bepaald op basis van het moment van onderzoek naar de identiteit van het rijtuig door de Dienst Wegverkeer (RDW).

Aanscherpen CO2-grenzen en tarief dieseltoeslag

De CO2-schijfgrenzen in de Wet BPM 1992 worden voor het jaar 2021 verlaagd. De tarieftabel ziet er als volgt uit:

Bij een CO2-uitstoot vanaf Tot bedraagt de belasting het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt berekend door het in kolom IV vermelde bedrag te vermenigvuldigen met het aantal gram/km CO2-uitstoot dat de in kolom I vermelde CO2- uitstoot te boven gaat
I
II
III
IV
0 gram/km
86
€366
€1
86 gram/km
111
€458
€60
111 gram/km
155
€1.958
€132
155 gram/km
172
€7.766
€216
172 gram/km
-
€11.438
€432

Voor de periode van 2022 tot en met 2025 zal op een later tijdstip een voorstel worden gedaan, omdat daar nog verder onderzoek voor nodig is.

Let op:

  • Wij benadrukken dat bovenstaande geen compleet overzicht is. Meer informatie over alle maatregelen gepresenteerd op Prinsjesdag vindt u op de website van de Rijksoverheid.

  • De genoemde maatregelen en wijzigingen zijn wetsvoorstellen, tenzij anders vermeld. De voorstellen moeten nog worden goedgekeurd door de Tweede en de Eerste Kamer. Let op: De voorstellen kunnen nog wijzigen.

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief