Btw en de One Stop Shop (OSS): u vraagt, wij antwoorden

Vanaf 1 juli 2021 gaan de btw-gevolgen wijzigen als u goederen verkoopt aan consumenten. Heeft u voorraden liggen in de Europese Unie (EU) en verkoopt u deze goederen aan consumenten in EU-landen, dan zijn deze wijzigingen relevant voor u. Momenteel wordt u overspoeld met informatie en kan het zijn dat u door de bomen even het bos niet meer ziet. Daarom hebben wij voor u een kleine selectie opgenomen van veelgestelde vragen en hopen met onze antwoorden u enige houvast te bieden.

U vraagt, wij antwoorden!

Ik blijf onder de huidige drempels voor afstandsverkopen, zijn de wijzigingen dan relevant voor mijn bedrijf?

Vanaf 1 juli 2021 vervallen de drempels voor afstandsverkopen. U bent dan in beginsel btw verschuldigd in het land van bestemming van de goederen met lokale btw-verplichtingen van dien. Dit is alleen anders als na 1 juli 2021 uw omzet uit afstandsverkopen aan consumenten in andere EU-landen minder dan €10.000 per jaar bedraagt.

Wat is de OSS?

De One Stop Shop (OSS)-aangifte is een vereenvoudiging die u in staat stelt in één EU-land de verschuldigde btw met betrekking tot de verkopen te rapporteren en te voldoen.

Is het verplicht mijn bedrijf te registreren voor de OSS?

Nee, gebruikmaken van de OSS is een keuze. U hoeft zich niet te registreren voor de OSS. Echter, moet u er dan wel rekening mee houden dat wanneer u geen gebruikmaakt van de OSS, u mogelijk btw-verplichtingen heeft in andere EU-landen.

In welk land kan ik mij registreren voor de OSS?

Als u bent gevestigd in een EU-land, moet u zich in het EU-land van vestiging aanmelden voor de OSS-aangifte. Als u bent gevestigd in een niet-EU-land, moet u zich te registreren in het EU-land vanuit waar de goederen worden getransporteerd naar de consument. Heeft u als niet-EU gevestigde entiteit voorraad liggen in meerdere EU-landen dan kunt u kiezen in welk EU-land u zich registreert voor OSS.

Welk btw-tarief moet ik toepassen op mijn verkopen?

Wanneer u de € 10.000 drempel overschrijdt of niet toepast, is het btw-tarief  van toepassing van het EU-land van bestemming van de goederen. Let op: u bent in dit kader verantwoordelijk voor de toepassing van het juiste btw-tarief.

Moet ik via de OSS, OSS-aangiften indienen in meerdere landen?

Wanneer u gebruikmaakt van de OSS moet u de verschuldigde btw met betrekking tot de verkopen aan consumenten rapporteren in de OSS-aangifte. Daarnaast moet uw de betaling van de verschuldigde btw voldoen aan de autoriteiten in het EU-land van OSS-registratie. Het EU-land van registratie betaalt de bedragen vervolgens door aan de autoriteiten in de verschillende EU-landen.

Moet ik mijn binnenlandse leveringen ook in de OSS-aangifte te rapporteren?

Nee, uw binnenlandse goederenleveringen geeft u aan in uw reguliere (nationale) btw-aangifte.

Kan ik btw terugvorderen via de OSS-aangifte?

Het is niet mogelijk om btw terug te vorderen via de OSS-aangifte. De OSS wordt alleen gebruikt om EU-afstandsverkopen te rapporteren. De voorbelasting moet worden teruggevorderd via het indienen van uw reguliere (nationale) btw-aangifte of een teruggaafprocedure.

Moet ik een factuur uitreiken aan B2C-consumenten wanneer ik gebruik maak van de OSS?

Er bestaat geen verplichting tot het uitreiken van een factuur wanneer u gebruik maakt van de OSS. Echter, wanneer u toch besluit een factuur uit te reiken aan uw consumenten gelden de factureringsregels van het EU-land van OSS-registratie. Maakt u geen gebruik van de OSS dan bestaat er wel een facturatieplicht.

Wat is de aangiftetermijn voor het indienen van de OSS-aangiften?

U dient de OSS-aangiften per kalenderkwartaal elektronisch in te dienen in het EU-land van registratie voor de OSS. De deadline voor het indienen van de OSS-aangiften en het betalen van de verschuldigde btw is de laatste dag van de maand volgend op het aangiftetijdvak.

Wij begrijpen dat u mogelijk nog meer vragen heeft en dat het moeilijk is om vervolgstappen te bepalen. Belangrijk is dat u tijdig begint met uw voorbereidingen. Zo moet u zowel intern als extern meerdere zaken aanpassen en regelen. Wilt u meer weten of heeft u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen? Neem dan gerust contact op met Marisa Hut of Barthold Bergman van VAT & Customs Advisory.