Skip to content
Gepubliceerd op: 14 november 2015
Type publicatie Publicaties
Gerelateerde onderwerpen
Er zijn legio redenen te bedenken waarom u de waarde van uw bedrijf wilt weten. In geval van verkoop bijvoorbeeld, of bij een herstructurering. De uitkomst van een waardebepaling mag dan belangrijk zijn, de weg er naar toe is veel relevanter. Dat brengt namelijk informatie naar boven die van waarde is bij het maken van de juiste strategische keuzes.

Er zijn niet zo veel natuurlijke momenten waarop u als ondernemer een waardebepaling laat uitvoeren. Het kan nodig zijn bij een gerechtelijke procedure, zoals bij echtscheiding of geschil. Er kan ook een boekhoudkundige of bedrijfsmatige reden aan ten grondslag liggen, zoals het inbrengen van een onderneming in een bestaande bv of het ‘verhangen’ van de onderneming in de juridische structuur. In de meeste gevallen vraagt een ondernemer om een waardebepaling als hij overweegt om te stoppen met werken. In dat geval wordt de waardebepaling uitgevoerd op basis van de beschikbare gegevens. De waardebepaling wordt enkel en alleen gebruikt om de verwachtingen omtrent de verkoopprijs te toetsen. Dat is jammer, want voor het toepassen van de kennis die u tijdens de analyse opdoet is het dan vaak te laat. In een veel eerder stadium is een waardebepaling juist doelmatig bij het maken van strategische keuzes. Om te kunnen groeien is immers een goede planning noodzakelijk.

De betekenis van de cijfers maakt u als ondernemer wijzer 

Zorgvuldig proces

Bij een waardebepaling wordt breder gekeken dan alleen naar de financiële parameters. We kijken ook naar het verhaal achter de cijfers van uw onderneming. Is uw businessplan toekomstproof en uw kompas voor de toekomst? We zoeken uit in welke fase uw onderneming zich bevindt. Wat doet uw onderneming goed, en welke uitdagingen bevinden zich op uw pad? Wat is de kwaliteit van uw klantenbestand? Is uw onderneming afhankelijk van bepaalde leveranciers?

Marktpositie

Ook wordt een blik naar buiten geworpen. Wat is uw marktpositie ten opzichte van andere ondernemingen? Komt de marge overeen met wat u mag verwachten in de branche? Wat doen uw concurrenten en wat kunt u daaruit afleiden? Het kritisch bekijken van uw eigen cijfers en het vergelijken van cijfers en ratio’s van concurrenten geeft een brede visie. Bovendien worden scenario’s doorgerekend die een inzicht geven in de waardedrijvende factoren van de onderneming. Veel bedrijven focussen op omzetgroei: “groei is goed”. Maar vaak stijgt de waarde van het bedrijf al door een relatief kleine margeverbetering en is een verbetering van de bruto marge makkelijker te realiseren dan een grote omzetsprong. Het doornemen van scenario’s op basis van de cijfers blijkt vaak een eyeopener te zijn.

Een voorbeeld. Een detacheerder in de bouw heeft het idee dat hij meer marge maakt met zijn eigen mensen dan met de zzp’ers die hij inhuurt. Doorberekening leert dat de kosten van eigen personeel ook hoger zijn en dat eigen personeel de waarde echt niet gunstiger beïnvloedt, zoals de detacheerder dacht. De ondernemer in het voorbeeld trekt dus aan iets wat hem uiteindelijk niet helpt, maar wel extra risico’s met zich meebrengt. Bij minder opdrachten heeft hij immers een teveel aan personeel.

Verkoopklaar maken

Een waardebepaling als onderdeel van het ‘verkoopklaar’ maken van een onderneming wordt bij voorkeur al twee of drie jaar van tevoren uitgevoerd. Met de uitkomsten op zak kan u als ondernemer dan ruim voor de bedrijfsoverdracht een aantal maatregelen treffen. Zo is het verstandig om de zelfstandigheid binnen de organisatie te stimuleren, waardoor de onderneming minder afhankelijk wordt van de dga. Zorgt u daarnaast voor voor een gedegen financieel en commercieel plan voor de aankomende jaren. En concentreert u zich op waarde creërende factoren van uw onderneming, zoals een stabiele omzetbasis met vaste klanten, meerjarige contracten en een gevulde orderpijplijn. In een verkoopsessie moet bovendien de resultatenrekening ‘schoon’ zijn. Er mogen geen privékosten door de cijfers van de onderneming lopen. Managementvergoeding en intercompany-huur moeten marktconform zijn. Hoe minder u hoeft uit te leggen, hoe makkelijker u de deal straks maakt. Een teveel aan eigen vermogen kan beter in de jaren voorafgaand aan de transactie als dividend worden uitgekeerd. Op die manier is het eerste deel van de waarde van de onderneming al te gelde gemaakt.

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief