Skip to content
Gepubliceerd op: 03 december 2015
Type publicatie Blog
“Ik kan me dat moment nog heel goed herinneren: Maarten van der Weijden ging vlak voor de finish van de 10 km openwaterzwemmen opeens links zwemmen. Ik was als kijker volledig verrast. Nu weet ik dat Maarten een tactisch slim spel speelde. Hij overzag zijn speelveld, week af van zijn oorspronkelijke plan om in de slipstream te blijven en won daarmee Olympisch goud. Wát een ontroerend moment was dat."

"Soms moet je als ondernemer ook zo’n gedurfde keuze maken om aan kop te blijven en je ambitie te realiseren. Ik zie ook dat het voor veel ondernemers net als Maarten een enorme strijd is op de weg richting de stip aan de horizon. De samenleving is hectisch en de markt is continu in beweging. Ondernemers vragen zich voortdurend af of hun ambitie nog reëel is en de weg ernaartoe logisch. Ook voor ondernemers geldt dat er een moment kan komen waarop je moet concluderen dat harder werken niet meer helpt, maar dat het ánders en slimmer moet.

 Soms moet je als ondernemer ook zo’n gedurfde keuze maken om aan kop te blijven en je ambitie te realiseren. 

Je moet alleen wel lef hebben om je onderneming op een ander spoor te brengen om bewust te kiezen het anders te doen dan je concurrent. Maarten merkte dat de zwemmer achter hem zijn voeten aantikte en zijn tegenstander voor hem niet harder ging zwemmen. Hij zag op dát moment zijn kans schoon om voor de winst te gaan, want hij kende zijn tegenstanders en was goed voorbereid. Het is voor ondernemers niet anders. Als je weet waar je ligt in de race, weet wat je onderneming kan en waar je concurrenten staan, dan kun je ook de consequenties van veranderingen beter overzien. Die grip op je situatie geeft je een gevoel van zekerheid. Daarmee kun je, om in de termen van Maarten te blijven, op de spannende momenten in de race de beslissende keuze maken.

 De ondernemers die ik ken, weten precies hoe het zit met hun ‘business’ en de markt waarop ze zich begeven. 

De key tot dat gevoel van zekerheid en verantwoord dingen ánders doen, is wat mij betreft het beschikken over goede stuurinformatie. Ik bedoel dan inzicht in je bedrijfsvoering, je financiële positie, je strategie en je positie ten opzichte van je concurrenten. Stuurinformatie geeft een feitelijk inzicht in je huidige situatie. De ondernemers die ik ken, weten precies hoe het zit met hun ‘business’ en de markt waarop ze zich begeven. Toch zie ik dat een feitelijke onderbouwing van dat ‘weten’ nog wel eens ontbreekt. Ik merk dan ook dat een ondernemer het prettig vindt als ik help om te bepalen wat voor zijn of haar onderneming de juiste parameters zijn om op te sturen óf om te bepalen waar het anders kan. En dat het de ondernemer ruimte oplevert om te focussen op datgene waar zijn of haar ondernemershart naar uitgaat: je product of dienst en de dynamische markt.

Maarten vertrouwde bij de keuze om het anders te doen op zijn coach. Zo zou een ondernemer zijn verhaal en ambities moeten durven delen met iemand die zijn bedrijf begrijpt. Iemand die mee kan denken over de toekomst en de weg er naartoe. Ik hoop dat de ondernemers die ik help mij ook als een soort coach zien. Je kunt als ondernemer immers niet álles zelf. Zo kun je vooruit sturen in plaats van achteraf constateren dat het eigenlijk ánders had gemoeten.”

Bij Baker Tilly zetten we kennis om in wijsheid. Daarmee brengen we ondernemers op koers naar morgen. Kunnen wij jou ook coachen? Neem contact met ons op!

Ondernemerscollege Maarten van der Weijden


Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief