Oei ik groei: op naar een succesvolle Series A

Gefeliciteerd! Uw bedrijf barst van de potentie en hiermee heeft u de eerste investeerders weten te overtuigen. Misschien deelt u uw onderneming nu met een angel-investeerder of een van de schaarse seed VC-fondsen. Het is zaak om het ingezette groeipad vast te houden, maar ondertussen weet u ook dat over (gemiddeld genomen) achttien maanden een nieuwe kapitaalronde wacht. Een spannende tijd, zeker nu circa 80% van de snelgroeiende bedrijven faalt bij het ophalen van vervolgfinanciering. In dit artikel zetten wij de belangrijkste stappen op een rij om succesvol naar Series A te kunnen groeien.

Begin bij de fundatie

Op het moment dat de investering wordt gestort, voel u zich de koning te rijk. Tijd om grote voortuitgang te boeken, maar op zand bouwen heeft weinig zin. Kijk daarom goed naar de fundatie van uw onderneming. Past bijvoorbeeld uw huidige rechtspersoon nog bij deze situatie? Hoe is het gesteld met uw interne administratieve processen en procedures? Daarnaast is het zaak om te gaan plannen hoe snel u wilt groeien en dus hoe snel uw cashpositie slinkt (de ‘burn rate’). In geval van te langzame groei kunt u onvoldoende laten zien aan toekomstige investeerders. Geeft u het geld te snel uit, dan komt het einde van uw runway ꟷ hoe lang u nog uw operatie kunt financieren met de huidige cash ꟷ wel heel snel dichterbij.

Regeren is vooruitzien

In deze nieuwe fase van uw onderneming is het belangrijk erachter te komen of de groei zich op de juiste manier ontwikkelt. Door het opstellen van een financieel model ziet u de ontwikkeling naar echte schaalbaarheid. Begin met het inzichtelijk maken van Key Performance Indicators (KPI’s) en growth metrics. Als u bijvoorbeeld een B2B SaaS product verkoopt in abonnementsvorm, dan is het van belang hoeveel kosten er gemaakt dienen te worden voor het aantrekken van nieuwe klanten, oftewel uw Customer Acquisition Cost (CAC). Vanaf daar kunt u vervolgens de Customer Lifetime Value (CLV) ꟷ hoeveel omzet u kunt genereren uit deze klanten ꟷ prognosticeren. Minstens zo belangrijk is om te weten hoeveel klanten er per maand stoppen met het afnemen van uw diensten (dechurn rate’).

Aan de hand van het financieel model ontwikkelt u scenario’s op basis waarvan u strategische keuzes kunt maken. Zo kan het verstandig zijn er eerst voor te zorgen dat klanten niet meer bij u weg lopen, of wellicht blijkt dat u de focus juist moet leggen op uw salesteam. Zo zorgt u ervoor dat u het meest effectief gebruik maakt van uw groeikapitaal. De growth metrics zijn bovendien van elementair belang voor investeerders die de Series A willen financieren. Op basis hiervan beoordelen zij de potentie van uw onderneming en de haalbaarheid van uw groeiplannen.

De volgende ronde

De tijd is aangebroken om een Series A ronde op te halen. Hier zijn de deals groter dan in de seed fase en de marktpartijen professioneler. Een serieuze aangelegenheid, waarbij het ook maar zo’n 20% van de ondernemingen lukt om deze stap succesvol te maken. Begin daarom op tijd: ongeveer zes maanden voordat uw cash op raakt is een goed streven. Zo voorkomt u dat u aan het eind van uw cash nog groeiplannen over hebt. Als u alle stappen hiervoor hebt gevolgd, zit u in de ideale positie om een goede deal te sluiten. Desondanks bent u er dan nog niet en zijn ook hier een aantal belangrijke acties te ondernemen en keuzes te maken.

Er zijn een hoop investeerders in Nederland actief binnen de Series A-markt. Welke investeerder bij u en uw onderneming past, hangt niet alleen af van hun welwillendheid om u groeikapitaal te verstrekken, maar ook van uw eigen strategie. Zo kan het verstandig zijn om een internationale investeerder aan te trekken of juist een strategische partij die u kan helpen met de ontwikkeling van uw product of supply chain. Ook is de keuze van investeerder afhankelijk van hoe u de verre toekomst voor u ziet. Verwacht u nog verdere financieringsrondes of kunt u met deze ronde winstgevend worden en op eigen kracht doorgroeien?

Ongeacht de keuze, zal u goed voorbereid op pad moeten gaan. Een lijst van matchende investeerders in uw linkerhand en een goed uitgewerkt pitchdeck in de rechter. Bij elke positief gestemde investeerder zal u op het punt van onderhandeling aankomen. Ook hier is het belangrijk om uw zaken goed op orde te hebben. Evident is het verschil tussen een pre- en post-money waardering, maar let ook op zaken als dilution rights of liquidation preferences die vervolginvesteerders mogelijk afschrikken.

Series A ophalen is een serieuze aangelegenheid. U gaat met professionele partijen aan de slag die verwachten dat u in control bent. Het goede nieuws: wij helpen u hier graag bij. Wilt u meer weten over hoe Corporate Finance u hierbij kan begeleiden? Neem dan contact op met Willem Jan Bittink of Albert-Jan de Croes. Samen met ons team van Corporate Finance-specialisten kijken we hoe wij u het beste kunnen adviseren.

Eerder begeleide Corporate Finance snelgroeiende ondernemingen als ZIVVER (Series A) en HOREKO.