Skip to content
Foto van Leo van der Heijden

Van losse bedrijfscultuur naar professionele organisatie

Gepubliceerd op: 19 september 2017
Type publicatie Klantverhalen
Gerelateerde onderwerpen
Calvi, producent en leverancier van Electronic Bill Presentment (EBP)systemen, ging bijna aan zijn eigen succes ten onder. Het bedrijf groeide met bijna 30% per jaar, maar intern kon men die groei nauwelijks bijbenen. Totdat directie, management en medewerkers 'in therapie' gingen. Het resultaat? Een professionelere organisatie, waarin personeel open en direct met elkaar communiceert. Calvi is helemaal klaar voor de volgende stap: Amerika.

Ondernemers zien hun bedrijf graag groeien, maar het kan ook té hard gaan. Dat ervoer Leo van der Heijden, directeur van Calvi. "In 2013 sloegen we met ons bedrijf een andere weg in. Tot dan hielpen we bedrijven hun telecomuitgaven op orde te brengen met behulp van een softwarepakket. Vanaf 2013 zijn we ons meer gaan richten op de telecomproviders zelf", vertelt Leo.

Foto van powerpoint

Grote klanten, grote belangen

"Had eerder een klant een vraag, dan belde die gewoon even en losten we het op. Bij de telecombedrijven zitten we in een heel ander werkproces", verklaart Leo. Calvi maakt onderdeel uit van het primaire bedrijfsproces van grote telecombedrijven. "Er kwam een enorme druk op de medewerkers te staan. Ons bedrijf was niet toegerust voor deze nieuwe manier van werken", legt Leo uit.

Coaching

Er moest iets veranderen en Leo realiseerde zich dat hij daarin het voortouw moest nemen. Hij ging, zoals hij het noemt, in therapie en liet zich coachen. Hij leerde veel over zichzelf en de cultuur in het bedrijf. Daarna was het de beurt aan het vier man sterke managementteam, Leo inclusief. Samen volgden ze een leiderschapstraject. "En nu zitten we in de volgende fase. Verschillende teams worden nu gecoacht. Je ziet de organisatie veranderen."

  • Lees de blog: organisaties groeien als leidinggevenden bloeien

 Je ziet de organisatie veranderen. 

"We zijn door dit coachingstraject in staat geweest het tij te keren. Het bedrijf is veranderd in een meer open organisatie. Vroeger runde elke medewerker zijn eigen winkeltje. Nu werkt iedereen voor één grote winkel. We begrijpen elkaar beter, durven elkaar op dingen aan te spreken, zijn veel directer. Eigenlijk is die crisis waarin we als bedrijf hebben gezeten, heel goed geweest. Zonder dit traject was het niet goed afgelopen", aldus Leo. "Nu, met deze organisatie, zijn we klaar voor de volgende stap. Amerika is ons volgende doel."

  • Lees de blog: Talentonwikkeling: dat doe je zo!

Boeien en binden

“Het is van groot belang dat die nieuwe bedrijfscultuur wordt verankerd in het HR-beleid”, aldus Esther Koeman, HR-consultant van Baker Tilly. Zij gaat dit traject voor Calvi verzorgen. Esther: "Alles in een organisatie moet de cultuur van het bedrijf ademen, zeker het HR-beleid. Kernwaarden en competenties die in het coachingstraject zijn geformuleerd krijgen dan ook een plek in het HR-beleid. Met als doel draagvlak te creëren voor wat nodig is om gezamenlijk succes te bereiken én personeel te boeien en te binden. Want als je goede werknemers binnen hebt, wil je natuurlijk niet dat die via de achterdeur weer verdwijnen."

  • Checklist: inzicht in talentontwikkeling!

Baker Tilly en uw volgende stap

Wilt u meer weten over de verschillende fases van uw bedrijf? Weten wat een handige volgende stap is om te nemen en hoe u dit aan moet pakken? Kijk dan eens op onze pagina The Next Step. Wilt u meer weten over talentontwikkeling? Neem dan contact met ons op. 

Link naar artikel

Foto van Leo van der Heijden

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief