Skip to content

Slim groeien met cijfers: hoe ’t Kraayennest koers zet op data

Gepubliceerd op: 07 oktober 2025
Type publicatie Klantverhalen & video's
Gerelateerde onderwerpen

Van ambachtelijke broden uit de steenoven tot een fijnmazig winkellandschap in de regio Nijmegen: bij familiebedrijf ’t Kraayennest draait alles om smaak, vakmanschap én vooruitgang. “We zijn ooit begonnen als bakkerij met winkels”, zegt Paul van Rossum, operationeel directeur. “Maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot een retailorganisatie met een bakkerij. En die omslag vraagt om een andere manier van sturen. Gelukkig hebben wij daar de juiste partner voor.”

’t Kraayennest heeft een rijke historie van bijna negentig jaar. Wat begon in de regio Nijmegen, is inmiddels uitgegroeid tot een stevig geworteld familiebedrijf. Hier staat de bakkerij bekend om haar ambachtelijke steenovenbroden, onder het merk ‘Steengoed Brood’, dat inmiddels ook zijn weg vindt naar groothandels, zorginstellingen en foodservicekanalen. 

De familie Van Kraaij leidt het bedrijf sinds de oprichting, en dat merk je in alles. “We zijn nog steeds een echt familiebedrijf”, zegt Paul. “We lunchen samen, organiseren uitjes en hebben weinig verloop. Mensen blijven hier lang. Die verbondenheid maakt ons sterk.” 

Groei met visie én data 

Met inmiddels dertien eigen winkels – binnenkort vijftien – en een stevige positie in B2B-markten is ’t Kraayennest volop in beweging. De ambitie? Verdubbelen naar 25 à 30 winkels in de regio rondom Nijmegen. Maar groei brengt ook nieuwe vragen met zich mee. “Zijn we een bakkerij met winkels, of winkels met een bakkerij?” vraagt Paul zich hardop af. “Dat lijkt semantiek, maar zegt alles. Vroeger bepaalde de bakkerij het aanbod. Nu bepaalt de klant de koers.” 

Die retailgerichte transformatie vraagt om inzicht en sturing. “We willen niet alleen brood bakken, maar ook slimmer ondernemen. Daar horen data, dashboards en duidelijke KPI’s bij.” 

Van cijfers naar strategie 

En daar komt Baker Tilly om de hoek. “Baker Tilly is al decennialang onze huisaccountant”, vertelt Paul. “Maar de laatste jaren is het veel meer dan dat geworden. We begonnen met MKB-begeleiding, daarna volgde de salarisadministratie en inmiddels is ook IT Advisory aangesloten. Dat maakt het heel prettig: één partij die ons in alle facetten helpt groeien.” 

Baker Tilly beweegt met ons mee; niet alleen met rapporten achteraf, maar met strategisch inzicht op het juiste moment.

Wat die samenwerking oplevert? “Rust en overzicht”, zegt Paul. “MKB-advies, HR-advies en IT-advies onder één dak: dat werkt. De lijntjes zijn kort, de samenwerking persoonlijk. Deze partner beweegt met ons mee. Niet alleen met rapporten achteraf, maar met strategisch inzicht op het juiste moment.” 

Sturen op inzicht: het dashboard als motor 

Een van de grootste veranderingen kwam met de introductie van een geautomatiseerd managementdashboard. “Toen ik hier vijf jaar geleden begon, deden we alles handmatig. Uren data uit systemen trekken, knippen, plakken… daar kon ik de hele maandag aan kwijt zijn”, herinnert Paul zich. Met hulp van Baker Tilly is dat verleden tijd. “We hebben nu één dashboard dat automatisch alle data verzamelt: van kassasysteem tot financiële administratie en urenregistratie. In één oogopslag zien we hoe we ervoor staan.” 

We hebben nu één dashboard dat automatisch alle data verzamelt: van kassasysteem tot financiële administratie en urenregistratie.

Dit dashboard maakt ook gericht bijsturen mogelijk. “We zagen dat de omzet uit gebak achterbleef. We ontwikkelden een nieuw assortiment en volgden in realtime wat dat deed met klantenaantallen en marges. Dat maakt hét verschil tussen onderbuik en onderbouwd.” 

De reis versus de bestemming 

Sterre Kapteijns, Senior Consultant IT Advisory bij Baker Tilly, begeleidde het traject: “Wat ’t Kraayennest typeert, is hun sterke gevoel voor vakmanschap én de wil om te leren. Paul kijkt elke maandag terug, elke dinsdag vooruit. Dat ritme, die discipline, dat maakt echt verschil. Samen zijn we op zoek gegaan naar wat werkt voor de organisatie. Dit dashboard is dan ook geen standaardoplossing, maar volledig op maat gemaakt, precies zoals dat bij een ambachtelijk familiebedrijf past.” 

Paul vult aan: “We hebben samen flink wat dagen gestoken in het bouwen van ons dashboard. Maar juist daardoor hebben we ook onze eigen processen, en dus ook de tekortkomingen daarin, beter leren kennen. Het gaat niet alleen om het eindproduct, maar juist ook om de reis ernaartoe.” 

Van terugkijken naar voorspellen 

De volgende stap? Vooruitkijken. “Tot nu toe analyseren we vooral wat er gebeurd is”, zegt Paul. “Maar we willen ook gaan voorspellen: hoeveel brood moeten we komend weekend maken? Wat doet warm weer met de vraag? En welk effect hebben vakanties of evenementen op onze verkoop?”

Met ondersteuning van Baker Tilly werkt ’t Kraayennest aan forecastingmodellen die helpen om slimmer in te kopen, verspilling te voorkomen en beter te plannen, zowel in de winkels als in de bakkerij. “We willen flexibel blijven waar het moet en stabiel zijn waar het kan. Dankzij Baker Tilly kunnen we daar nu veel beter op sturen.” 

Samen bouwen aan een steengoede toekomst 

De stip op de horizon is duidelijk: verder groeien met behoud van kwaliteit, vakmanschap en identiteit. “We willen het merk ‘Steengoed Brood’ verder laden”, zegt Paul. “Zowel in de winkels als in de foodservice. En we willen meer eigen omzet, meer controle en hogere marges. Niet omwille van groei op zich, maar om sterker en duurzamer te worden.” 

Daarin blijft Baker Tilly een vaste partner. “Deze professionals helpen ons om keuzes te maken, systemen te verbeteren en focus te houden. Dat doen ze niet van bovenaf, maar echt samen. En juist dat maakt het verschil.” 

Ook klaar voor groei? 

Heb je vragen over de dienstverlening van Baker Tilly? Of ben je benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij bespreken graag met jou welke mogelijkheden er voor je zijn. 

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, events en klantverhalen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief