Crowdfunding: financieringsinstrument of marketingtool?
“Crowdfunding breekt door”, zo kopten diverse media recent. Ik las in een onderzoek van Multiscope dat zelfs één op de tien consumenten het afgelopen jaar heeft deelgenomen aan crowdfunding projecten. Het komende jaar verwacht een kwart van de Nederlanders te participeren in crowdfunding. Zou het als alternatieve financieringsmethode dan toch eindelijk door gaan breken?"
"Op basis van de bovenstaande cijfers zou je dat wellicht wel denken. Als ik echter kijk naar de euro’s, dan gaat het minder hard: de totale crowdfundingmarkt wordt geschat op € 150 miljoen terwijl de meeste deelnemers niet meer dan max. € 100 inleggen. Maar misschien is crowdfunding ook wel veel meer een uitstekende marketingtool dan een veelbelovend financieringsinstrument.
Crowdfunding is niet voor niets afgeleid van de marketingterm crowdsourcing. Bij crowdsourcing zijn consumenten betrokken in de ontwikkelingsfase van een product of marketingconcept. Op die manier bepalen consumenten welke producten echt de moeite waard zijn. Voor crowdfunding geldt feitelijk niet anders: consumenten bepalen de kansrijkheid van een propositie door er wel of geen geld in te willen steken.
Met de resultaten van een succesvolle crowdfunding actie kun je vervolgens de boer op richting de grote investeerders.
Met de resultaten van een succesvolle crowdfunding actie kun je vervolgens de boer op richting de grote investeerders. Blijkbaar is er een markt voor je product of dienst, want er zijn mensen die het niet alleen zouden willen kopen, maar er zelfs al geld in hebben willen steken! Argumenten waar investeerders volgens mij gevoelig voor zijn.
Kijk maar eens naar Naturalis. Dit museum haalde met een crowdfunding actie ‘Tientje voor T.rex’ een paar ton bij elkaar om het skelet van een Tyrannosaurus rex naar Nederland te halen. Vervolgens lukte het, mede dankzij dit succes, om de benodigde € 5 miljoen bij elkaar te halen bij grote investeerders en overheden en vanaf september 2016 is de T.rex bij Naturalis te bewonderen.
Ik ben er van overtuigd dat crowdfunding een goede indicator is voor de haalbaarheid van je plannen. Zeker als je contact opneemt met inschrijvers en vraagt wat hen aanspreekt in je propositie. Dit geeft waardevolle input voor het verder ontwikkelen van het product. Crowdfunding is daarmee een prima aanzet voor nader marktonderzoek en verdere productontwikkeling, dat laatste zo mogelijk in de vorm van … crowdsourcing.”
Meer ontdekken over alternatieve financiering:
- Overzicht van financieringsvormen
- Crowdfunding als marketingtool
- De rol die Baker Tilly kan vervullen als je op zoek bent naar een financiering voor je bedrijf
Heeft u vragen?
Neem dan contact op met een van onze collega's van Corporate Finance.