Skip to content

Moet ik mijn onderneming laten waarderen voordat ik het in de verkoop zet?

Gepubliceerd op: 07 juni 2024
Type publicatie Kennisartikel
Gerelateerde onderwerpen

Na jarenlang hard werken en bouwen aan uw onderneming wordt het tijd voor een andere uitdaging. U heeft geen opvolging en gaat dus op zoek naar een koper.

In dit artikel gaan we dieper in op de vraag of het nuttig is om de onderneming te waarderen voor het te verkopen.

Wat is een waardebepaling?

Door middel van een waardebepaling komt u erachter wat ongeveer de waarde van uw onderneming is. De waarde van een onderneming wordt tegenwoordig veelal bepaald door hoeveel geld het in de toekomst in staat is jaarlijks te genereren. Dit noemen we de Discounted Cash Flow methode. Uit de waardebepaling vloeit een bedrag voort voor 100% van de aandelen. De methode (of een afgeleide hiervan, de zogeheten multiple methode) wordt ook gehanteerd door kopers en geeft dus een goede inschatting van de prijs die volgt uit een verkooptraject.

Hoe ziet een verkoopproces eruit?

Om een onderneming te kopen worden diverse stappen doorlopen. Dit begint vaak met het opstellen van een Informatiememorandum (“IM”) en een kandidatenlijst (“Longlist” of “Shortlist”). De kandidaten ontvangen het IM en mogen op basis daarvan een bod doen, waarna onderhandelingen en mogelijk een boekenonderzoek volgen voordat de finale koop wordt  gesloten.

Dit is een tijdrovend proces dat heel gevoelig kan liggen en een uitkomst hiervan kán zijn dat de prijzen die de kandidaten bieden te laag is voor u. Zodat u bijvoorbeeld niet met pensioen kan.

Hoe voorkom je dit?

Door voorafgaand aan het verkoopproces een waardebepaling uit te voeren. De kosten hiervan zijn beperkt en het inzicht in de waarde van de onderneming zorgt ervoor dat u weet of uw prijsverwachting in lijn ligt met wat de markt bereid is te betalen.

Daarnaast biedt de waardebepaling ook waardevolle inzichten. Belangrijke waardeverminderende factoren, zoals bijvoorbeeld een grote afhankelijkheid van de directeur of een klant, zijn belangrijke signalen voor u. U kan dan acties ondernemen om dit te verbeteren en zo uw gewenste prijs te realiseren. Tijdens onderhandelingen met kopers zullen deze onderwerpen ook aan bod komen, en dan is het beter goed voorbereid te zijn.

Onze professionals kunnen u helpen

Overweegt u serieus uw bedrijf te verkopen? Dan raden wij aan een M&A adviseur in te schakelen. Baker Tilly Corporate Finance Netherlands heeft uitgebreide ervaring in het succesvol verkopen van ondernemingen. Met nationale betrokkenheid en toegang tot een internationaal netwerk, begeleiden onze ervaren adviseurs dit intensieve proces van begin tot eind. Wij staan klaar om uw verkoopreis tot een succes te maken.

Wet- en regelgeving op dit gebied kan onderhevig zijn aan verandering. Wij raden u aan om met uw Baker Tilly adviseur te overleggen over de impact hiervan.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief