Uw onderneming verkoopklaar maken: hoe start u en wanneer?
Bent u van plan om uw onderneming te verkopen? De verkoop is een ingewikkeld en emotioneel proces. Zorg dat u goed voorbereid bent en begin op tijd!
De adviseurs van Baker Tilly helpen u graag om op het juiste moment de markt te betreden met een sterke equity story die kopers overtuigt van de waarde en het potentieel van uw onderneming. Een goede timing zorgt voor optimale verkoopcondities, waardoor uw bedrijf aantrekkelijker wordt voor financiële en strategische kopers.
Een soepel verkoopproces, daar gaat u voor. Maar wanneer is het juiste moment om uw onderneming verkoopklaar te maken? En hoe maakt u een verkoopklaaranalyse van uw onderneming?
Verkoopklaar maken onderneming: wanneer moet u beginnen?
Het ideale moment om te beginnen met het verkoopklaar maken van uw onderneming varieert doorgaans tussen de 1 en 3 jaar voor de start van het verkoopproces. Het is daarom aan te raden om tijdig voor te sorteren hierop, zodat het verkoopklaar maken van de onderneming niet uw persoonlijke wensen of doelstellingen in de weg zit en het juiste verkoopmoment beter te timen is.
Hoe maakt u een verkoopklaaranalyse van uw onderneming?
De eerste stap in het verkoopklaar maken van uw onderneming is het uitvoeren van een ‘verkoopklaaranalyse’. Met deze analyse identificeert u de belangrijkste kansen en risico’s voor waardeoptimalisatie en verkoopgereedheid van uw onderneming. U onderscheidt in de analyse onderstaande aandachtsgebieden met per aandachtsgebied meerdere onderzoekspunten:
Strategie en markt
Het is essentieel om goed zicht te hebben op de strategie en de markt waarin de onderneming opereert. Ga onder andere na of er voldoende inzicht is in de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van uw onderneming. In welke markten is de onderneming actief of wil de onderneming actief worden? Hoe zijn de relaties met klanten en leveranciers? Is er sprake van grote afhankelijkheden?Operatie en synergiën
Belangrijke punten met betrekking tot de operatie en synergiën zijn de kwaliteit en afhankelijk van het management en aandeelhouder(s). Een potentiële koper kijkt hier doorgaans kritisch naar. Daarnaast zijn de effectiviteit en efficiency van de bedrijfsprocessen en de back office belangrijke aspecten.Financieel
Financiële aspecten spelen een centrale rol in het verkoopproces. Zorgvuldige voorbereiding is daarom van belang. U kunt de representativiteit en vergelijkbaarheid van de cijfers toetsen. Daarnaast zijn de kwaliteit van prognoses en budgetten, evenals een actueel investeringsbeleid, belangrijke elementen om mee te nemen in de voorbereiding.Fiscaal
Naast de financiële kant van de onderneming zijn er fiscale en juridische (zie punt 5) zaken van belang. Voor fiscale zaken kunt u nagaan hoe actueel de beschikbare informatie is. Zijn de activiteiten en onroerende goederen op de juiste manier gestructureerd voor een mogelijke verkoop? En zijn er mogelijke kosten als gevolg van een transactie?Juridisch / HR
Enkele kritische punten met betrekking tot de juridische kwesties in uw onderneming zijn: de beschikbaarheid van de belangrijkste juridische documenten. Zijn er lopende geschillen? Welke materiële contracten zijn er? Zijn er patent- of merkrechten gevestigd en hoe zijn deze beschermd?Deal
Tot slot kan er gekeken worden naar de transactie zelf: Wat is het transactieobject? Wat is de rol van verkoper en het management na transactie?
Executieplan
Na de verkoopklaaranalyse volgt een executieplan met duidelijke doelstellingen, acties en verantwoordelijkheden. Dit plan leidt tot een optimalisatieproces met periodieke check-ins om de voortgang en verkoopgereedheid te evalueren. Wanneer het executieplan is uitgevoerd, de onderneming verkoopklaar is en de markt gunstig, is het tijd om het verkoopproces te starten.
Advies nodig?
Neem gerust contact met ons op. Onze Corporate Finance adviseurs staan voor u klaar om u te ondersteunen bij het verkoopklaar maken en het verkoopproces van uw onderneming. Samen zorgen we voor een succesvolle verkoop.
Wet- en regelgeving op dit gebied kan onderhevig zijn aan verandering. Wij raden u aan om met uw Baker Tilly adviseur te overleggen over de impact hiervan.