Duurzaam denken in de praktijk: Wecovi en het ESG-kompas
Een gastensetje voor op de camping, een duurzame microvezeldoek of een complete inventaris voor een vakantiehuisje. Wecovi is misschien geen naam die je dagelijks tegenkomt, maar als je een vakantiebungalow binnenloopt, heb je er zéker iets van gebruikt. En achter die handige producten schuilt een bedrijf dat grote stappen zet in duurzaamheid. “We doen al veel, maar dankzij het ESG-kompas van Baker Tilly maken we het nu ook echt inzichtelijk”, zegt Henk Toering, algemeen directeur van Wecovi.
"Wecovi bestaat al sinds 1971”, vertelt Henk. “Het begon met meneer Visscher, die in het weekend non-woven schoonmaakdoeken verkocht voor gebruik in de horeca. Hij zag potentie en besloot er zijn werk van te maken. Voor financiering kwam hij in contact met Wessels Coöperatie, en zo ontstond de naam: een samenvoeging van Wessels Coöperatie Visscher. In 1997 nam zoon Hans Paul Visscher het stokje over.
Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale speler in de schoonmaak- en recreatiemarkt, met vestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Duurzaam tot in de vezel
In de schoonmaakmarkt werkt Wecovi volgens één helder principe: reinigen zónder chemie alleen met de kracht van water. Zo zet het Tersano-systeem kraanwater om in ozonwater dat vuil inkapselt, waarna het water uiteenvalt in zuurstof en water. Voor toiletten gebruikt Wecovi de BubbleFlush, een apparaat dat ultrasoon geluid produceert: kleine waterbelletjes die hierdoor kalk en vuil losmaken zonder chemie. De microvezeldoeken zijn o.a. gemaakt van gerecycled RPET, en wie extra power nodig heeft, pakt de diamantpads: pads met een diamant slijplaagje. Met dit totaalconcept kun je negentig procent van alle dagelijkse schoonmaak uitvoeren zonder schoonmaakmiddel.
Ook in de recreatiemarkt komt die duurzame ambitie tot leven. Wecovi stelt daar miljoenen sets samen — van schoonmaak- tot kindersetjes — vaak in samenwerking met sociale werkplaatsen. Deze sets worden lokaal samengesteld, met oog voor hergebruik en minimale verspilling. “Zo’n tweehonderd mensen werken daar dagelijks met veel plezier aan”, vertelt Henk.
Duurzaamheid zit hier niet in één product of proces, maar in alles wat we doen.
Een ESG-kompas op maat
Toch bleef het volgens Henk te lang bij losse voorbeelden. “We zeiden: we zijn duurzaam. Maar hoe duurzaam zijn we écht? Dat wilden we meetbaar maken.” Daarom besloot Wecovi om een stap verder te gaan: met hulp van Baker Tilly bracht de organisatie haar duurzaamheidsinspanningen in kaart. “Geen dik rapport met alleen maar theorie, maar een concreet ESG-kompas dat écht richting geeft.”
Geen dik rapport met alleen maar theorie, maar een concreet ESG-kompas dat écht richting geeft.
Gido Frühling, partner ESG Advisory bij Baker Tilly, begeleidde het traject. “Het ESG-kompas is speciaal ontwikkeld voor MKB-bedrijven die hun strategie willen verbinden aan concrete duurzaamheidsthema’s”, zegt hij. “We starten met een nulmeting op het gebied van Environment, Social en Governance en brengen de organisatie in kaart op al die fronten. Wat doe je al? Waar zit de potentie? Waar kun je verbeteren?”
Van dashboards naar daden
Voor Wecovi bestond het traject uit een gezamenlijke kick-off, drie verdiepende sessies en een gestructureerde dataverzameling. “Het mooie aan deze aanpak is dat het haalbaar blijft”, zegt Henk. “Niet alleen voor ons als management, maar straks ook voor onze collega’s. Want dit moet niet op de directietafel blijven liggen. Het moet gaan leven in het hele bedrijf.”
Op dit moment bevindt Wecovi zich in de afrondende fase van het traject. “De data zijn verzameld, de dashboards worden gevuld”, vertelt Henk. “Nu begint het echte werk: actie.” De eerste aandachtspunten zijn duidelijk. Minder verpakkingsmateriaal, slimmer hergebruik en overstappen op beter recyclebare materialen. Ook de samenwerking met sociale werkplaatsen krijgt extra aandacht. Henk: “Die verdient meer erkenning én uitbreiding.”
Kleine ideeën, grote impact
Soms ontstaan tijdens de ESG-sessies ook onverwachte ideeën. “Iemand opperde: waarom leveren we onze producten niet in herbruikbare mandjes in plaats van dozen? Die mandjes kunnen klanten dan hergebruiken als boodschappentas. Dat soort ideeën ontstaan pas als je open durft te denken. En juist dát willen we stimuleren”, vertelt Henk.
Volgens Gido is dat precies waar het ESG-kompas voor bedoeld is. “Je creëert een basis van inzicht en betrokkenheid, en vanuit daar kun je steeds verder bouwen. Geen eindpunt, maar een kompas voor voortdurende beweging.”
Van bewustzijn naar trots
Wat Henk vooral belangrijk vindt, is het bewustzijn dat het traject heeft opgeleverd. “Je denkt al snel: ach, we doen toch al best veel? Maar je beseft pas hoeveel als je het écht in kaart brengt. En dat besef werkt door. Neem ons magazijn in het Verenigd Koninkrijk. Daar realiseerden we ons ineens hoeveel CO₂-uitstoot daaruit voortkomt. Dat leidde meteen tot een heel concreet gesprek: is dit magazijn nog nodig, of kunnen we het slimmer inrichten?”
Duurzaamheid zit al in onze genen, alleen zagen we dat zelf niet altijd. Nu wel.
Ook intern wil Henk het verhaal delen. “Onze mensen moeten weten wat we doen en waarom. Dat vergroot niet alleen het draagvlak, maar ook de trots. Duurzaamheid zit al in onze genen, alleen zagen we dat zelf niet altijd. Nu wel.”
Een nuchtere tip van Henk
Wecovi bewijst dat duurzaamheid geen containerbegrip hoeft te zijn, maar iets concreets en tastbaars. Met slimme technologieën, sociale impact en een stevig kompas werkt het bedrijf aan een toekomst waarin schoonmaken, recreëren én ondernemen schoner, bewuster en circulair zijn.
Heeft Henk een ESG-tip voor andere ondernemers? “Begin bij jezelf. Wat vind je echt belangrijk als mens én als bedrijf? Doe het niet voor het plaatje, maar omdat je erin gelooft. En laat je helpen. Het ESG-kompas van Baker Tilly gaf ons structuur en richting, zonder dat we erin verdronken. En dat gun ik ieder bedrijf.”
Ook aan de slag met ESG?
Heb je vragen over de dienstverlening van Baker Tilly? Of ben je benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij bespreken graag met jou welke mogelijkheden er voor je zijn.