Skip to content
Gepubliceerd op: 18 juni 2021
Type publicatie Blog
Gerelateerde onderwerpen
Het optimaliseren van uw supply chain begint met het in kaart brengen van de huidige status en set-up. Waar komen goederen vandaan? Waar gaan ze naartoe? Vervolgens kijkt u naar waar efficiëntie behaald kan worden. Uiteraard moet u hier rekening houden met de mogelijkheden en beperkingen, bijvoorbeeld qua logistiek. Immers, hoe efficiënter het proces verloopt, hoe minder kosten worden gemaakt en hoe meer winst er behaald kan worden. Zo simpel is het.

Maar hoe kan het efficiënter? En waar zitten de mogelijkheden? Hieronder hebben wij drie tips voor u op een rijtje gezet:

1. Invoer/opslag/distributie: centraliseren of juist splitsen

Het kan lonen om te kiezen voor centrale invoer, opslag en distributie of juist het splitsen daarvan. Als de goederen van buiten de EU komen en u zowel klanten binnen de EU als buiten de EU heeft, dan kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een douane-entrepot. Een douane-entrepot voorkomt namelijk dat er dubbele invoerrechten worden betaald. Afhankelijk van de exacte situatie zijn er tal van mogelijkheden om de kosten te verlagen en de efficiëntie te verhogen.

2. E-commerce-activiteiten: minder administratieve verplichtingen

Voert u e-commerce-activiteiten uit binnen de EU? Nieuwe btw-wetgeving vanaf 1 juli 2021, zorgt er in veel gevallen voor dat u met minder administratieve verplichtingen kan verkopen aan consumenten in de hele EU. Dankzij deze nieuwe wetgeving kunt u nu nog eenvoudiger uw afzetmarkt vergroten. Lees hier meer over de nieuwe btw-wetgeving.

3. Meer slagkracht met voorraden op de juiste plaats

Er valt vaak veel winst te halen met het overeenkomen van de juiste vervoersafspraken (inclusief Incoterms). Zeker als er goederen moeten worden ingevoerd. De invoer van goederen om deze vervolgens lokaal te verkopen in een bepaald land leidt veelal tot administratieve handelingen en verplichtingen voor zowel douane als btw. Deze kennis kunt u in uw voordeel gebruiken. Dit komt omdat er veelal een prijsverschil zit tussen een levering met of zonder invoer, vaak veroorzaakt door aanvullende kosten als invoerrechten, inklaringskosten, etc. Indien u veel zaken doet in een bepaald gebied, kunt u ervoor kiezen voorraden aan te leggen op een centrale plek, zelf de inklaring te verzorgen en zo uw afnemers te ontzorgen van deze verplichtingen. U ontwikkelt dan commercieel meer slagkracht, kunt sneller leveren en heeft vooraf duidelijkheid over de kosten van uw gehele supply chain.

Wilt u uw huidige supply chain veranderen?

Bespreek uw plannen vooral ook met uw btw-adviseur. Hij of zij heeft geen kant-en-klare integrale oplossing, maar kan, met de kennis en ervaring van op dagelijkse basis organisaties in vergelijkebare situaties helpen, meedenken in het proces. Uw btw-adviseur is bij uitstek dé partij om te sparren als het gaat om het optimaliseren van uw supply chain.

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief