Skip to content
Gepubliceerd op: 04 december 2025
Type publicatie Kennisartikel

Het was lang onzeker, maar de horeca moet er toch aan geloven: het lage btw-tarief voor logies wordt per 1 januari 2026 afgeschaft. Veel ondernemers in de hospitality-sector rekenden hier al op.  Maar welke oplossingen werken wel, wat zien we veel fout gaan en waar moet je als ondernemer nog meer rekening mee houden in de aanloop naar 2026?

Onze experts bespreken eindejaarstips, fiscale aandachtspunten en potentiële valkuilen voor hotelondernemers.

Btw op logies: van 9 naar 21% btw

De btw-verlaging op logies is ondanks bezwaren uit de sector per 2026 afgeschaft. Kortdurende verblijven in bijvoorbeeld hotels, B&B’s en vakantiehuizen zijn binnenkort tegen het reguliere btw-tarief belast. Dat betekent dat je voor hotelovernachtingen die plaatsvinden na 31 december 2025 21% btw in rekening brengt.

Er bestaat een aantal misverstanden over deze aanpassing, en er gaan allerlei indianenverhalen rond over ‘oplossingen’ waarvan al bekend is dat ze niet werken (of niet mogen). Let in elk geval op de volgende punten:

  • De verblijfsdatum is leidend. Overnachtingen die plaatsvinden in 2026 zijn tegen 21% belast, óók als de overnachting al in 2025 is geboekt of betaald.

  • Je kunt bepaalde all-in diensten onder voorwaarden splitsen van de hotelovernachting, waarbij faciliteiten zoals wellness en ontbijt (9%) en logies (21%) afzonderlijk op de factuur staan. Let op: hiervoor gelden specifieke regels. Onze btw-experts kunnen je er meer over vertellen.

  • Bij bepaalde afzonderlijke faciliteiten (bijvoorbeeld toegang tot een attractiepark) kan het 9%-tarief van toepassing zijn. Maar dat geldt weer niet als alle diensten feitelijk opgaan in de ‘hoofddienst’ van de logies.

Heb je vragen of twijfels over de uitsplitsing, de administratieve verwerking of de optimalisatiemogelijkheden? Onze btw-specialisten helpen je graag.

Verstrekkingen aan het personeel? Let op de BUA en de WKR

De btw op relatiegeschenken en voorzieningen aan personeel is niet altijd (volledig) aftrekbaar. Houd hier rekening mee, zeker rond de feestdagen. De BUA-correctie verwerk je in principe in januari, in de laatste btw-aangifte van het jaar.

Zorg ook dat je de werkkostenregeling (WKR) scherp hebt: wellicht is er nog vrije ruimte beschikbaar om je personeel belastingvrij een extraatje te geven. De WKR is een doorlopend aandachtspunt, met veel mogelijkheden voor optimalisatie. Lees er meer over op onze WKR-pagina.

Nieuwe regels voor zzp’ers en uitzendkrachten

De Belastingdienst controleert sinds 1 januari 2025 strenger op schijnzelfstandigheid, maar de nieuwe Wet VBAR (de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden) laat nog op zich wachten. Werk je met zzp’ers? Wees je bewust van de (financiële) risico’s bij schijnzelfstandigheid en zorg dat je hun positie goed hebt beoordeeld.

De regels voor het in- of uitlenen van personeel veranderen binnenkort ook: de huidige Waadi-regels worden vanaf 2027 vervangen door de nieuwe Wet Toezicht terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta). Lees hier wat deze verandering inhoudt en hoe je jouw onderneming hierop kunt voorbereiden.

Vastleggingen HIR en voorzieningen

Heb je een bedrijfsmiddel met winst verkocht, en ga je die vervangen? Kijk dan of je een herinvesteringsreserve (HIR) kunt vormen. Zo zorg je dat je niet meteen belasting betaalt over de boekwinst. Had je vorig jaar een HIR, maar ga je die niet in 2025 aanwenden? Zorg dan dat je je herinvesteringsvoornemen toetst en vastlegt. Meer over de voorwaarden en timing lees je hier. En vergeet niet te checken of je wellicht gebruik kunt maken van faciliteiten als de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de milieu-investeringsaftrek (MIA).

Neem op tijd actie om je belastingpositie te optimaliseren

Nu doteren of pas volgend jaar? Is je voorlopige aanslag nog accuraat, of kun je belastingrente beperken door een aangepaste aanslag aan te vragen? En zijn er subsidies, regelingen of aftrekfaciliteiten waarvoor je voór het einde van het jaar nog in actie moet komen?

In onze Eindejaarstips voor Ondernemers & DGA’s krijg je meer fiscale tips om je belastingpositie te optimaliseren.

Als ondernemer wil je altijd weten waar je aan toe bent. Onze experts helpen je daarbij. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van actualiteiten. Of neem direct contact met ons op als je vragen hebt. We bieden je inzichten en praktische ondersteuning bij je belastingzaken en Tax Control Framework, maar ook hulp bij HR. Je kunt ook bij ons terecht voor het uitbesteden van je salarisadministratie, het optimaliseren van je bedrijfsprocessen en natuurlijk het opstellen van de jaarcijfers of controleren van de jaarrekening.

Wet- en regelgeving op dit gebied kan onderhevig zijn aan verandering. Wij raden je aan om met jouw Baker Tilly adviseur te overleggen over de impact hiervan.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, events en klantverhalen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief